hoe werkt het glazen plafond?

De werking van het glazen plafond: wat gebeurt er?

Wat gebeurt hier? Dat is nog niet zo makkelijk te beantwoorden. Het probleem is dat onderzoek naar het glazen plafond beperkt is en zich voornamelijk richt op de effecten van dat plafond en niet op hoe het nu precies werkt.  En dat is cruciaal als we het plafond willen aanpakken, anders doen we alleen maar aan symptoom bestrijding en dat lost niets op! Het plafond lijkt ook nog eens steeds dikker te worden naarmate vrouwen hoger in de organisatie komen. De effecten van het plafond zijn daar in de top het grootst.

Wat is dat toch, dat glazen plafond? In ieder geval hangt het samen met de heersende cultuur. En cultuur weer met beelden, oordelen en vooroordelen. Wetenschappers denken dat het glazen plafond juist aanwezig is, daar waar er een masculien-georiënteerde cultuur is, waarin er verschillende verwachtingen en beelden zijn ten aanzien van mannen en vrouwen als leider, waardoor mannen en vrouwen verschillend worden behandeld e beoordeeld. De beperkte onderzoeken die er zijn tonen aan dat dit verband er echt is. Je kunt het letterlijk zien op televisie! Johan Derksen heb ik het meermalen in het programma Vandaag Inside zien opnemen voor mannelijke managers die beticht worden van grensoverschrijdend gedrag, terwijl hij net zo makkelijk vrouwen, in vergelijkbare functies, die daarvan beschuldigd worden, afbrandt. Johan vindt het volkomen terecht dat Frederike Leeflang, de bestuursvoorzitter van NPO, opstapt na klachten over grensoverschrijdend gedrag, terwijl hij Bert Huisje, de baas van WNL, die dezelfde klachten ten deel viel, de hand boven het hoofd houdt en vindt dat de (voornamelijk vrouwelijke) klagers niet zo kinderachtig moeten doen. En dit is geen incident maar komt veel voor. Hier zit een blinde vlek  en die maakt dat je van alles kunt proberen om vrouwen verder te helpen in hun carrière, maar dat dit onvoldoende effect heeft als je niet ook de cultuur waarin deze verschijnselen zich voordoen, aanpakt.

Het is toch enorm zonde dat capabele leiders zoals Kaag en Halsema, worden afgebrand. We zijn de Middeleeuwen eigenlijk nog niet ontgroeid. En die vooroordelen zijn heel taai. Sigrid Kaag heeft inmiddels in een hoge positie bij de Verenigde Naties. En toch vragen maar weinig mensen, die haar veroordeelden, zich af of het kritische oordeel over haar wel klopte. Wij mensen zijn niet zo goed in zelfevaluatie! Maar daar moeten we met z’n allen wel mee beginnen, anders verandert er niets en laten we een potentieel aan leiders die we hard nodig hebben, om de uitdagingen in de wereld het hoofd te bieden, links liggen.

Op stereotypering, welke vormen dat aanneemt en hoe zich dat uit, kom ik in een van de volgende blogs terug. Dat is nodig om te leren herkennen wanneer stereotypering zich voordoet. Pas dan kun je er namelijk iets aan gaan doen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *